Всесвітня історія 9 клас.
Тема : Стан літератури та мистецтва
кінця 18 - початку 20 століття.
1. Опрацювати параграф 30, пункт 5 - 6. Давати характеристику
основним напрямкам літератури та мистецтва наприкінці 18
початку 20 століття.
2. Розглянути питання культури народів Азії та Африки.
3. Додатковий матеріал до першого питання.
Мистецтво XVIIІ ст.
Становлення художньої системи Просвітництва. Людина, природа, цивілізація у
світогляді доби Просвітництва. Просвітницька концепція мистецтва. Художня творчість та філософські
концепції XVIII ст.: особливості взаємодії. Структура художньої культури XVIII ст. Просвітницький реалізм в
образотворчому мистецтві.
Мистецтво Франції. Стиль Людовика XV. Ідилістичні полотна А.Ватто. Особливості стилю рококо в
архітектурі (готель Субіз), живописі (пасторалі Ф.Буше), скульптурі (салонна порцеляна Ф.Буше й
Е.М.Фальконе). Гімн третьому стану в творчості Ж.Шардена. Мистецтво революційного класицизму:
Паризький Пантеон (церква св. Женев’єви). Портрети в мистецтві просвітницького реалізму: А.Гудон. Теми,
ідеї, образи живопису Ж.Л.Давіда.
Мистецтво Італії. Рим як центр європейського мистецького життя. Життєвість і художня виразність
образів у творах Дж.Креспі й А.Маньяско. Монументальні квадратури Дж.Тьєполо. Розвиток пейзажного
живопису (Ф.Гварді, Дж.Каналетто). «Архітектурні фантазії» графічних циклів Дж.Піранезе.
5
Мистецтво Англії. Особливості розвитку англійської художньої культури XVIII ст. Сатиричні та
моралізаторські серії Хогарта. Аристократична велич та втілення героїчного ідеалу в образах Дж.Рейнольдса.
Поетична настроєвість портретів Т.Гейнсборо. Принципи пленерного живопису Дж.Констебля.
Мистецтво Росії. Реформи Петра І та їх вплив на формування художньої культури європейського типу.
Розвиток містобудування та столиця Петра. Діяльність Д.Трезіні. Становлення світського образотворчого
мистецтва. Творчість А.Матвеєва, І.Нікітіна, О.Антропова. Художньо-стилістичний синтез класицизму, бароко і
сентименталізму в мистетцькій культурі Росії другої половини XVIII ст. Соціальна диференціація художньої
культури. Бароко в російській архітектурі: творчість Б.Растреллі. Класицизм в російській архітектурі
(В.Баженов, М.Казаков, Дж.Кваренгі, Ч.Камерон). Класицистичні тенденції у розвитку російського
образотворчого мистецтва другої половини XVIII ст.
МИСТЕЦТВО ХІХ ст.
Мистецтво першої половини ХІХ ст. Загальна характеристика й періодизація західноєвропейського
мистецтва ХІХ ст. Формування національних шкіл образотворчого мистецтва. Романтизм як світоглядна
система першої третини ХІХ ст. Конфлікт з дійсністю в образотворчому мистецтві романтизму. Естетичні
концепції романтизму. Полеміка з ідеологією Просвітництва. Ідейно-художні завдання романтизму.
Національна специфіка й загальні риси. Проблема синтезу мистецтв. Виникнення нових форм і жанрів
мистецтва. Живописна мова романтиків.
Мистецтво Франції. Класицистична школа Давіда: творчість А.Гро та Ф. Жерара. Академічний
класицизм Ж.Д.Енгра. Живопис французького романтизму: творчість Т.Жеріко й Е.Делакруа. Ф.Рюд і
романтизм у французькій скульптурі.
Мистецтво Іспанії. Філософські узагальнення у творчості Ф.Гойї.
Мистецтво Німеччини. Типологічні паралелі в літературі та живописі німецького романтизму.
Романтичне вікно у творчості К.Д.Фридриха, Ф.О.Рунге, Г.Т.Керстінга. Братство «Назарейців» та його
послідовники.
Мистецтво Англії. В.Тернер – нове слово в мариністиці. Романтизм у Англії – В.Блейк, Братство
«Прерафаелітів».
Мистецтво Росії. Архітектура російського класицизму першої третини ХІХ ст.: розбудова Петербурга,
реконструкція Москви. Класицизм та реалістичні традиції російської скульптури. Меморіальна пластика у
творчісті І.Мартоса. Ф.Щедрін як майстер монументально-декоративної скульптури. Поєднання романтизму з
реалістичними пошуками в російському живописі. Психологізм і національна своєрідність портретів
О.Кіпренського. Риси реалізму в романтичних творах В.Тропініна. Традиції класицизму і риси романтизму в
творчості К.Брюллова. Побутовий жанр в творчості О.Венеціанова. Новаторство змісту та засобів художньообразної виразності в творчості О.Іванова. Автопортрети російських художників-романтиків – історія
духовного життя суспільства.
Мистецтво другої половини ХІХ ст.
Проблема демократизації культури та мистецтва. Метод
критичного реалізму. Різновиди реалістичного методу в образотворчому мистецтві 70-80-х років ХІХ ст. Стилі
та художні напрями у мистецтві другої половини ХІХ ст.
Мистецтво Франції. Активізація реалістичних тенденцій у французькому живописі: творчість О.Дом’є
К.Коро і «барбізонська школа». Демократична спрямованість живописних полотен Г.Курбе. Всесвітня виставка
1855 р. в Парижі. Зародження бунтарського мислення в живописі: новаторство Е.Мане. Мистецтво
імпресіонізму: історія виникнення, загальна характеристика та періодизація. Пейзажний живопис
імпресіоністів. Роль пленеру у творчості К.Моне. Пленер у творчості А.Сіслея та К.Піссаро. Творчий метод
Е.Дега. Колір і світло в картинах О.Ренуара. Скульптура імпресіонізму: творчість О.Родена. Постімпресіонізм –
полеміка з імпресіонізмом. Особливість художньої манери П.Сезана. Метод „клуазонізму” та синтетичного
декоративізму в творах П.Гогена. Експресивний колоризм живопису В.Ван Гога. Живопис і графіка А.ТулузЛотрека. Символізм в образотворчому мистецтві Франції. Містичний образ у творах П.Пюві де Шаванна,
О.Редона. Група Набі.
Мистецтво Росії. Зародження методу критичного реалізму в творчості П.Федотова. Пейзажний живопис
С.Щедріна. Російське селянство у творах В.Перова. І.Крамський та створення „Товариства пересувних
художніх виставок” (1871 р.). Психологізм образів у творах І.Крамського. Розвиток побутового жанру у
творчості В.Максимова, В.Маковського, М.Ярошенка. Стиль і художній метод І. Рєпіна. Історичні полотна
В.Сурикова. Естетика нового реалістичного пейзажу в творчості передвижників (О.Саврасов, Ф.Васильєв,
І.Шишкін, В.Полєнов, І.Левітан, І.Айвазовський, А.Куїнджі).
Мистецтво Польщі. Історична тематика в творчості Я.Матейка та Ю.Брандта. Розвиток побутового
жанру в творах Г.Родаковського, А.Гроттгера, Ю.Хелмонського, Ю.Коссака, ТОксентовича. Відображення
природи в краєвидах Н.Орди та Ю.Хелмонського.
МИСТЕЦТВО КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст.
Символізм і модерн у західноєвропейському мистецтві межі ХІХ – ХХ ст. Національні особливості
модерну в країнах Європи. Теорія синтезу і реалізація «гезамткунстверку». Формування нового типу
художника-універсала. Культ художнього ремесла. Стиль модерн у журнальній графіці й афіші межі століть.
Стиль Арт Нуво в Бельгії. Ідеї В. Орта. «Нещадний» модерн А. Ван де Вельде.
Мистецтво Англії. Творчість О.Бердслі. В.Морріс і рух «Мистецтва і ремесла».
Мистецтво Австрії. Проекти споруд та інтер’єрів Й.Гофмана, О.Вагнера. Г.Клімт та Віденський
Сецессіон. Творчість А.Мухи.
Мистецтво Іспанії. Образотворча символічність архітектурної форми А.Гауді.
Мистецтво Німеччини. Ф.фон Штук та Мюнхенський Сецессіон.
Мистецтво Франції. Стиль ар-нуво в архітектурі Франції (Г.Гімар, А.Соваж, Ш.Плюме).
Мистецтво Росії. Абрамцівський художній гурток С.Мамонтова. Творчість В.Васнєцова. М.Нестерова.
Риси імпресіонізму в творах ККоровіна та І.Грабаря. Творчість М.Врубеля: синтез проблематики символізму та
модерну. Творчий шлях В.Сєрова та поєднання художніх методів – від імпресіонізму до модерну. Діяльність
товариства «Світ мистецтва». Історичні стилізації та естетизм у творчості О.Бенуа, К.Сомова, Л.Бакста,
І.Білібіна, Б.Кустодієва. Національна тематика в творах учасників „Союзу російських художників”(Ф.Малявін,
К.Юон). Творчість В.Борисова-Мусатова і проблеми символізму в російському живописі.
4. Перегляд презентації.
Немає коментарів:
Дописати коментар